باید‌ها و نباید‌های عمل جراحی دیسک گردن

دیسک گردن

باید‌ها و نباید‌های عمل جراحی دیسک گردن

گردن یکی از قسمت‌های مهم در بدن است که در برگیرنده بخشی از استخوان‌های ستون فقرات است. گردن به دلیل این‌که محل قرارگیری بخش‌های مهمی، همچون نخاع و پل مغزی است که فعالیت‌های حیاتی مثل تنفس و ترشح بزاق وابسته به این قسمت است. این بخش حاوی 7 مهره از استخوان‌های ستون فقرات است در ناحیه گردن قرار دارند که با دیسک‌های مهره‌ای به هم اتصال می‌یابند. دیسک‌ها امکان حرکت‌های ناحیه گردن را فراهم می‌کنند؛ ولی گاها به دلایل گوناگونی مشکلاتی نظیر دیسک گردن در این بخش به وجود می آید.

لایه خارجی که دیسک‌ها را احاطه می‌کند در صورتی که دچار پارگی شود فتق دیسک به وجود می‌آید و بی حسی و گز گز کردن در عضلات ناحیه گردن، کمر و شانه‌ها ایجاد می‌شود. عمل دیسک گردن یکی از راهکارهای درمانی این مشکل است که در ادامه به بررسی آن و راه‌های مراقبتی بعد از عمل جراحی می‌پردازیم.

عمل دیسک گردن

یکی از راه‌های درمانی در برابر مشکلات به وجود آمده در ناحیه گردن و ستون فقرات عمل دیسک گردن است. موفقیت آمیز بودن این عمل تا حد زیادی به مراقبت‌های پس از عمل جراحی بستگی دارد. گردن ناحیه بسیار حساسی از بدن است و در صورتی که در دوران بعد از عمل جراحی کامل به دستورات پزشک جراح عمل شود بهبود سریع‌تری حاصل می‌شود.

راهنمای بیماران برای عمل دیسک گردن

بعد از عمل دیسک گردن، دوران نقاهت با توجه به وضعیت بیمار متفاوت است و همچنین نوع مراقبت‌ها نیز تغییر می‌کند. اشتباه در هر یک از این مراحل باعث تحمیل دوباره هزینه عمل دیسک گردن می‌گردد؛ نکته مهم این است که با تجویز پزشک معالج باید همه اقدامات انجام شوند. انجام فیزیوتراپی در اکثر موارد روند درمانی را تسریع می‌کند و از مدت زمان دوران نقاهت کاسته می‌شود. در ادامه به راهنمای بیماران برای عمل دیسک گردن می‌پردازیم.

بخیه

در عمل دیسک گردن برش‌هایی در ناحیه گردن از سمت جلو و عقب ایجاد می‌شود؛ که بعد از اتمام جراحی با بخیه بسته می‌شوند. برای بخیه ناحیه گردن از بخیه‌های قابل جذب استفاده می‌شود؛ ولی چند هفته طول می‌کشد تا اثرات بخیه از بین روند و جذب پوست شوند؛ در طول این مدت باید به بخیه‌ها فشار وارد نشود. باید در روزهای اول دقت زیادی به محل بخیه داشت و در صورتی که آثاری از ترشح مایع یا تغییر رنگ در محل زخم وجود داشت باید به سرعت به پزشک معالجه کرد؛ همچنین تعویض پانسمان بخیه بیمار در روزهای ابتدایی ضرورت دارد.

حمام رفتن

بعد از عمل دیسک گردن تا مدت زمانی که محل بخیه‌ها به طور کامل بسته شوند و بخیه‌ها جذب پوست شوند باید مراقبت حداکثری از محل زخم داشت. برخورد هرگونه آب به این محل باعث افزایش مدت زمان درمان می‌شود؛ بنابراین در حین رفتن به حمام توصیه می‌شود این ناحیه پوشانده شود تا احتمال برخورد آب به حداقل برسد.؛هم‌چنین پاک کردن بخیه‌ها باید با حوله نرم باشد تا کم‌ترین فشار به آن وارد شود.

فعالیت‌های روزمره

در هفته‌های اول بعد از جراحی نباید وسایل سنگین حمل شود و نهایتا اجسامی که می‌توان در این بازه زمانی حمل کرد؛ حداکثر می‌توانند 4 کیلوگرم وزن داشته باشند. در صورت حمل اجسام باید آن را نزدیک به بدن نگه داشت تا از وزن آن کاسته شود.

خواندن  جراحی اسکولیوز

بستن گردنبند

استفاده از گردنبد در روزهای اول بعد از جراحی باعث می‌شود گردن شما در حالت ثابت بماند و تغییر جهت در آن به حداقل برسد، البته استفاده از گردنبند به طور خودسرانه نباید باشد. تجویز گردنبند حتما باید توسط پزشک صورت بگیرد چون در این صورت گردنبند مناسب با سایز شما انتخاب می‌شود.

هرگونه اشتباه در اندازه گردنبد باعث می‌شود مدت زمان درمان و بهبود طولانی‌تر شود؛ برای مثال هرچه سایز گردنبند کوچک‌تر شود به گردن فشار وارد می‌شود و احتمال به وجود آمدن عفونت در محل بخیه‌ها بالاتر می‌رود. در ناحیه چانه و گردن نیز فشار بالا می‌رود و احتمال به وجود آمدن زخم در این ناحیه وجود دارد. محدویت حرکتی که گردنبند ایجاد می‌کند، سبب می‌شود جوش خوردن و ترمیم در استخوان‌ها با سرعت بیشتری صورت گیرد.

خوابیدن

مراقبت از گردن در هفته‌های اول بعد از عمل دیسک بسیار حیاتی است و باید کم‌ترین نوسانات به گردن وارد شود. در حین خواب نمی‌توان از گردنبد استفاده کرد، به همین دلیل باید روی تخت از بالشتی استفاده کرد تا در حین استراحت سر و گردن با بدن در یک راستا قرار بگیرد. به همین منظور توصیه می‌شود از باش طبی و تشک ابری یا پنبه‌ای سفت استفاده شود؛ تا بیمار دوباره مجبور به پرداخت هزینه عمل دیسک گردن نشود.

قرار گیری به مدت طولانی مدت نیز برای فرد آسیب رساننده است و استراحت مطلق و سبک زندگی کاملا بی حرکت توصیه نمی‌شود؛ بلکه فرد باید کم کم به شرایط زندگی روزمره خود برگردد.

رانندگی کردن

همانطور که اشاره شد بعد از عمل دیسک گردن انجام حرکات باید به طور محدودی باشد به همین دلیل در همان روز‌های اول رانندگی کردن توصیه نمی‌شود. بعد از گذشت 1 الی 2 هفته از عمل، اجازه رانندگی به طور محدود و به همراه استفاده از گردنبد وجود دارد. استفاده از گردنبد باعث می‌شود تمرکز فرد در حین رانندگی به حداکثر برسد و احتمال به وجود آمدن هرگونه خطر اعم از تصادف یا آسیب به گردن او بسیار کاهش یابد.

موارد غیر عادی بعد از عمل جراحی

  • ترشحات غیر عادی از محل بخیه‌ها
  • به وجود آمدن هرگونه تورم غیرعادی در ناحیه دست‌ها و پاها
  • سردرد شدید و طولانی مدت
  • ناتوانی در دفع اختیاری ادرار
  • بی حسی در عضلات کمر و ناحیه شانه

سخن پایانی

یکی از بخش‌های مهم در بدن ناحیه گردن است که بخشی از استخوان‌های ستون فقرات را در برمی‌گیرد. دیسک‌های موجود در بین ستون فقرات این امکان را فراهم می‌کنند تا گردن متحرک باشد ولی گاها مشکلاتی در این بخش به وجود می‌آید که حتی عضلات ناحیه کمر و دست‌ها را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و باعث بی حسی در آن بخش‌ها می‌شود.

عمل جراحی دیسک گردن یکی از راه‌های درمانی پرکاربرد در حوزه درمان این عارضه است که توسط پزشکان جراح مجرب نظیر دکتر علی آرام انجام می‌شود. عمل جراحی تنها بخشی از درمان است و مراقبت‌های بعد از عمل جراحی نیز نقش مهمی در روند بهبود بیمار دارند. در مدت 4 الی 12 هفته طول دوره درمان فرد بعد از جراحی دیسک گردن است که باید به دقت به دستورات پزشک معالج عمل شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[مجموع رای ها: 15 میانگین امتیازها: 3.4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ری کپچا و گوگل حفاظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.
error: Alert: Content selection is disabled!!