با سکته مغزی بیشتر آشنا شوید!

با سکته مغزی بیشتر آشنا شوید!

یکی از بیماری‌هایی که به احتمال زیاد بارها نام آن به گوش شما خورده است، سکته مغزی است. بیماری که به طور مستقیم فرمانده بدن یعنی مغز را هدف قرار داده و باعث ایجاد مشکلاتی در فعالیت‌های مختلف بدن می‌شود. سکته مغزی مانند بسیاری از بیماری‌ها دارای علائم و عللی است که با شناخت آن‌ها می‌توان از شدت یافتن بیماری جلوگیری کرده و در زمان مناسب آن را کنترل کرد. با وجود اهمیتو جدی بودن این بیماری تعداد بسیار کمی در مورد آن اطلاعات لازم را داشته و راه‌های مقابله و پیشگیریآن را می‌دانند.

به دلیل اهمیت این موضوع بر آن شدیم در این مقاله توضیحات جامع و کاملی در این باره در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم جز افراد علاقمند به موضوعات پزشکی و درمانی هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سکته مغزی چیست؟

برای درک بهتر و عمیق‌تر در ابتدا در مورد چیستی این نوع بیماری اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم. این بیماری در واقع، نوعی اختلال در شبکه خون رسانی بدن است. به طوری که از رسیدن خون به مغز جلوگیری کرده و مواردی همچون عدم رسیدن اکسیژن، مواد مغزی و غیره را در پیش دارد. در هر زمانی که خون رسانی به بخش‌های مختلف بدن قطع می‌شود، مشکلات بسیاری در بدن دیده می‌شود؛ این مشکل در بخش مغز با سکته مغزی خود را نمایش می‌دهد که خطرات بسیار گوناگونی نیز در پیش دارد.

انواع سکته مغزی

سکته مغزی مانند بسیاری از بیماری‌ها دارای انواع مختلفی بوده و شدت و خصوصیات هریک با دیگری متفاوت است. در این بخش به بررسی انواع سکته‌های مغزی می‌پردازیم تا اطلاعات کامل در این باره کسب نمایید.

سکته مغزی ایسکمیک

گاهی اوقات به دلایل مختلف لخته خون در شریان‌های بدن به وجود می‌آید، این لخته از جریان داشتن خون در تمامی بخش‌ها مانند مغز جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود. اگر انسداد رگ‌های خونی برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه داشته باشد سلول‌های مغزی از بین می‌روند، این سلول‌ها توانایی بازسازی خود را ندارند به همین دلیل مشکلات مغزی به یک مشکل دائمی تبدیل می‌شود.

خون ریزی مغزی

یکی دیگر از انواع سکته‌های مغزی، خون ریزی مغزی نام دارد. خون ریزی ممکن است در داخل بافت مغزی یا در خارج از آن صورت گیرد و تبعات جبران ناپذیر بسیاری داشته باشد. معمولا خون ریزی مغزی به دلیل نشت یا پارگی یکی از رگ‌های خونی مغز صورت می‌گیرد.

سکته مغزی خفیف

یکی دیگر از انواع سکته‌های مغزی، سکته مغزی خفیف یا خاموش نام دارد. این بیماری نشانه‌ها و علائمی همچون سکته مغزی واقعی دارد؛ اما بهتر است بدانید این سکته همانطور که از نام آن مشخص است بسیار خفیف بوده و به عنوان هشدار برای سکته واقعی محسوب می‌شود. تمامی عوارض ناشی از این نوع سکته در مدت کوتاهی درمان شده و بیمار سلامت خود را باز می‌یابد. با این وجود باید علائم این سکته را مهم شمرده و کنترل و درمان آن را در پیش گرفت.

علل بروز سکته مغزی

هریک از انواع سکته‌های مغزی علل و علائم مشخص خود را دارند، برای مثال سکته مغزی خفیف به دلیل وجود لخته خود ایجاذ می‌شود و برای مدت زمان موقت و گذرایی از رسیدن اکسیژن به بخشی از مغز جلوگیری می‌کند. با این وجود با عبور لختهو شکستن آن، این مشکل حل شده و شرایط طبیعی دوباره از سر گرفته می‌شود.

سکته مغزی ایسکمیک دارای علل و علائم مختلفی است که می‌توان از آن‌ها به مواردی همچون انسداد رگ‌های خونی اشاره کرد. همچنین سفت شدن رگ خونی و همچنین مسدود شدن رگ به دلیل ته نشینی رسوبات نیز انجام می‌گیرد. این بیماری معمولا به دلیل بالا بودن مقدار LDL صورت می‌گیرد.

خواندن  تومور مغزی چیست؟

سکته مغزی هموراژیک یا خون ریزی مغزی نیز عوامل و علل مختلفی دارد که از این موارد می‌توان به مواردی همچون ترکیدگی و نشتی رگ‌های خونی مغز اشاره کرد. این نوع سکته باعث می‌شود بافت‌های مغزی فشار زیادی را تحمل کنند، همچنین احتمال آسیب به ساقه مغز نیز وجود دارد. افراد مبتلا به این نوع از سکته مغزی در معرض کما نیز قرار دارند که خطری بسیار جدی است.

علائم سکته مغزی

سکته مغزی مانند هر بیماری دیگری پیش از وقوع علائمی از خود نشان می‌دهد که با آگاهی و شناخت آن‌ها می‌توان پیشگیری‌های لازم را هرچه سریع‌تر انجام داده و از بروز خطرات جدی جلوگیری کرد. علائمی که با مشاهده آن‌ها باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید در ادامه آمده است با دقت آن‌ها را مطالعه کرده و به خاطر بسپارید.

  • مورمور شدن ناگهانی بخشی از بدن
  • از دست دادن تمرکز و هوشیاری به طور موقت
  • سرگیجه‌های گذرا و آنی
  • بروز سردردهای ناگهانی و شدید
  • به وجود آمدن طعمی عجیب در دهان
  • عصبانیت‌های بی‌مورد و نشان دادن واکنش به موارد جزئی و کوچک
  • استشمام بوی عجیب و غیرعادی
  • ایجاد مشکلات در بینایی مانند ایجاد تاری دید یا دو بینی
  • از دست رفتن تعادل به صورت موقت
  • ازدست دادن توانایی تکلم و ادا کردن حروف و کلمات به صورت منقطع

عوارض سکته مغزی

همانطور که گفتیم این بیماری به صورت مستقیم فرمانده یدن یعنی مغز را هدف قرار می‌دهد و باعث ایجاد عوارض و مشکلات بسیاری بعد از وقوع می‌شود که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • بعد از بروز سکته مغزی بخشی از عضلات بدن بی‌حس شده و حتی در برخی از موارد فلج موقت یا دائمی را نیز در پیش دارد. بی حسی عضلات را می‌توان از افتادگی بخشی از صورت نیز متوجه شد.
  • مشکل در ادای کلمات و صحبت کردن که ممکن است در نحوه برقراری ارتباط با دیگران خلل ایجاد کند.
  • از دست دادن تعادل و حس گیجی و منگی در بسیاری از مواقع
  • بروز سرگیجه‌های موقت و دائمی که حفظ تعادل بیمار را با مشکل مواجه می‌سازد.
  • اختلالاتی در بینایی، چشایی و حتی بویایی افراد به وجود می‌آید. به عبارتی می‌توان گفت این بیماری فعالیت نرمال و عادی بدن را با مشکل مواجه می‌کند.
  • بروز حالت استفراع و حالت تهوع بعد از خوردن غذا
  • مشکل در راه رفتن به تنهایی
  • ایجاد اختلالات بسیاری در هوشیاری بیماران
  • از دست دادن مدیریت و کنترل بسیاری از فعالیت‌ها و کارهای ارادی

عوارض این بیماری در برخی از مواقع جبران ناپذیر و دائمی است؛ اما در برخی از موارد بیمار با مراجعه به موقع نزد پزشک متخصص یا توانبخش می‌تواند بسیاری از مشکلات خود را حل کند. پس بهتر است نا امید نشده و درمان دارویی و توانبخشی را جدی بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله با یکی از بیماری‌های شایع مغزی یعنی سکته مغزی آشنا شدید و انواع، عوامل، علل و عوارض آن را خواندید. شما دانستید که یان بیماری می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد، پس با شناخت درست و صحیح علائم آن از وقوع اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید. یکی از پزشکان متخصص که می‌تواند کمک بسیاری در پیشگیری و درمان این بیماری داشته باشد، دکتر علی آرام است. دکتر آرام جراح و متخصص مغز و اعصاب بوده و پرونده درخشان و موفق در این زمینه دارد. شما می‌توانید با مراجعه حضوری از تجربیات و تخصصات ایشان نهایت استفاده را ببرید و از پیشرفت بیناری جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دکتر علی آرام مراجعه کرده و تایم ویزیت خود را هماهنگ کنید.

با سکته مغزی بیشتر آشنا شوید!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[مجموع رای ها: میانگین امتیازها: ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ری کپچا و گوگل حفاظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.
error: Alert: Content selection is disabled!!