درد سیاتیک و درمان آن

درد سیاتیک عارضه ای شایع است که به دلیل آسیب یا فشردگی عصب سیاتیک رخ داده و با بروز کمر درد مزمن و انتشار آن به پاها مشخص می شود.

عصب سیاتیک طولانی ‌ترین عصب بدن است که از قسمت های انتهایی ستون فقرات شروع و تا انتهای پا ادامه دارد.

بروز درد در کمر و منتشر شدن آن به باسن و پاها و همچنین گزگز کردن و بی حسی پاها از علائم این آسیب است که برای درمان آن باید به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه شود.

درد سیاتیک اغلب در یک طرف بدن علائم ایجاد می کنند اگرچه احتمال دارد در دو طرف بدن نیز احساس شود.

دلایل مختلفی می توانند سبب بروز علائم سیاتیک شوند از آسیب دیدگی مهره ها تا بیروزن زدگی دیسک و حتی بارداری.

این بیماری اغلب در افراد در سنین 30 تا 60 سال رخ داده و سبب بروز مشکلات حسی و حرکتی در فرد می شود.

علائم همراه با درد سیاتیک

• احساس درد در کمر و انتشار آن به باسن و پاها
  • احساس بی حسی و ضعف در پاها
  • گزگز کردن پاها
  • درد سوزشی در پاها
  • گرفتگی عضلات در کمر و پاها

دلایل و عوامل خطر

• بیرون زدگی دیسک کمر بکی از مهم ترین دلایل بروز درد سیاتیک است ، قسمت بیرون زده دیسک سبب وارد شدن فشار بر عصب سیاتیک و بروز علائم آن می شود.
  • آرتروز ستون فقرات
  • آسیب مهره ها
  • لغزش مهره ها

برای درمان این عارضه لازم است تا ابتدا به بهترین جراح ستون فقرات مراجعه شود تا وی پس از معاینه دقیق و انجام تست ها و آزمایش های خاصی بیماری و شدت آن را تشخیص و بهترین شیوه درمان را اتخاذ کند.

خواندن  کرانیوفارنژیوما چیست؟

کاهش سطح فعالیت و افزایش زمان استراحت ( استراحت مطلق توصیه نمی شود ) به تسکین علائم ایجاد شده برای بیمار کمک زیادی می کند.

استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و همچنین تزریق استروئیدها در فضای اپیدورال یکی از روش های تسکین درد سیاتیک است.

فیزیوتراپی سیاتیک یکی از روش های موثر در درمان این بیماری است که با متدها و مدالیته های مختلف و همچنین تمرینات ورزشی به بهبود این عارضه و عوارض ناشی از آن کمک می کند.

اوزون تراپی نیز یکی از روش های درمانی نوین سیاتیک است که توسط جراح ستون فقرات انجام می گیرد.

در صورتی که روش های غیرجراحی نتوانند شرایط بیمار را بهبود بخشند انجام جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی توصیه می شود.