مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

هر انچه که باید درباره مراقبت‌ های بعد از جراحی ستون‌ فقرات بدانید!

ستون‌فقرات یکی از بخش‌های فوقانی بدن است که تاثیری کلیدی بر حرکت بدن دارد. در‌صورتیکه ستون‌فقران دچار  مشکل شود، تمامی زندگی فرد می‌تواند دستختوش تغییرات نا‌خوشایندی شود. به علت اهمیت این عضو از بدن است که سالانه تعداد زیادی جراحی ستون‌فقرات در کشور انجام می‌شود.

جراحی ستون‌فقرات نیز همانند سایر جراحی‌ها، دارای  دوره نقاهت است، بیمارانی که این عمل جراحی را انجام داده‌اند، باید ملاحظات مربوط به دوره نقاهت این جراحی را نیز جدی بگیرند. مراقبت‌های بعد از این عمل به چند دسته مختلف مانند طرز درست ایستادن و نشستن، استفاده از دارو، استفاده از کمربند محافظ و …  تقسیم می‌شود. در ادامه این مقاله به تمامی نکات مربوط به مراقبت بعد از جراحی ستون‌فقرات پرداخته شده است.

درباره عمل جراحی ستون فقرات چه می دانید؟

بیماری‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است بیمار برای درمان آن‌ها مجبور به انجام عمل جراحی ستون‌فقرات شود، البته روش جراحی معمولا به عنوان آخرین راه‌حل درمانی در نظر گرفته می‌شود. به صورت کلی پزشک در ابتدا درمان‌هایی همچون درمان دارویی، فیزیو‌تراپی و … را برای بیمار در نظر می‌گیرد و در صورت عدم موفقیت این درمان‌ها متوسل به روش جراحی می‌شود. برای انجام این عمل جراحی چندین روش مختلف وجود دارد که بنا به صلاحدید جراح و شدت بیماری از یکی این روش‌ها استفاده می‌شود.

معمولا پزشکان سعی می‌کنند که روش‌های کم‌تر تهاجمی و کم ریسک‌تر را برای جراحی بیماران انتخاب کنند. به طور مثال جراحی با لیزر یکی از روش‌های کم‌خطر جراحی ستون فقرات است. بسته به نوع روش جراحی، مراقبت‌های بعد از عمل نیز تغییر می‌کند. هرچه قدر که روش جراحی ستون‌فقرات سنگین‌تر باشد، به طبع دوره نقاهت بیمار نیز سنگین‌تر خواهد بود و به توجه و مراقبت بیشتری بعد از عمل نیاز است.

چه خطراتی بعد از انجام عمل جراحی ستون‌فقرات بیمار را تهدید می‌کند؟

پس از انجام جراحی ستون‌فقرات، خطرات مختلفی سلامتی بیمار را تهدید می‌کند، اما با رعایت درست مراقبت‌های پس از عمل تا حد زیادی می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. در این قسمت به برخی از مشکلاتی که ممکن است در پی انجام این عمل جراحی برای بیمار پیش بیایید، پرداخته شده است.

• احتمال بروز عفونت در محل جراحی: یکی از خطراتی که ممکن است بعد از انجام عمل جراحی بیماران را تهدید کند، بروز عفونت در محل جراحی است. پس از انجام عمل، سیستم‌ایمنی بدن بیمار دچار ضعف می‌شود و به همین دلیل ممکن است که زخم بیمار عفونت کند. با رعایت درست دستور العمل‌های پزشک می‌توان از بروز عفوونت جلوگیری کرد.
  • آمبولی‌ریه: یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای بیماران پس از انجام این جراحی پیش بیاید، لخته شدن خون و آمبولی‌ریه است.
  • درد‌های شدید در ناحیه جراحی شده: داشتن درد پس از انجام عمل‌ جراحی، مسئله‌ای طبیعی است، اما در برخی از موارد بیمار دچار درد‌های بسیار شدید و غیر‌طبیعی می‌شود که این موارد جزو عوارض این عمل هستند.
  • آسیب به ناحیه جراحی شده: یکی دیگر از خطراتی که پس از عمل بیمار را تهدید می‌کند، وارد شدن آسیب به ناحیه جراحی شده است. معمولا این آسیب‌ها به علت مراقبت‌های اشتباه و نادرست بعد از جراحی ایجاد می‌شود.
خواندن  جراحی ستون فقرات

بیمار باید چه مراقبت‌هایی را پس از انجام جراحی ستون‌فقرات انجام دهد؟

مراقبت‌های بعد از جراحی ستون‌فقرات بسیار حائز اهمیت هستند و به نوعی می‌توان گفت که تکمیل کننده عمل جراحی هستند. یعنی در‌صورتی‌که بیمار این مراقبت‌ها را به درستی انجام ندهد ممکن است که نتیجه دلخواه را از عمل خود نگیرد و حتی دچار مشکلات مختلفی بشود. در این قسمت مهم‌ترین مراقبت‌های پس از عمل جراحی ستون‌فقرات توضیح داده شده است.

مراقبت از زخم محل جراحی: یکی از مراقبت‌های مهم پس از عمل جراحی، نگهداری درست از زخم است. در صورتیکه بیمار به درستی از زخم خود محافظت نکند ممکن است که دچار عفونت شود. خشک و تمیز نگه داشتن محل جراحت و استفاده از انتی‌بیوتیک‌های تجویز شده پزشک از بروز عفونت جلوگیری می‌کند.

استفاده کامل دارو های تجویز شده: همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، لخته شدن خون می‌تواند یکی از عوارض جراحی ستون‌فقرات باشد. پس از انجام عمل جراحی دکتر دارو‌هایی را برای جلوگیری از این مشکل تجویز می کند که بیمار باید این دارو‌ها را به صورت منظم استفاده کند.

استفاده از کمربند طبی: پس از انجام عمل جراحی لازم است که بیمار برای محکم نگه‌ داشتن و همچنین مراقبت از محل جراحی از کمربند طبی یا بریس استفاده کند. معمولا مدت استفاده از این کمربند بسته به نوع جراحی تعیین می‌شود.

حفظ حالت صحیح حالت بدن: مسئله بعدی که پس از عمل جراحی بیمار باید به آن توجه داشته باشد حفظ حالت صحیح بدن است. درست نشستن، درست خوابیدن و درست ایستادن به بهبود سریع‌تر بیمار کمک می‌کند.

چه مواردی را بعد از جراحی ستون فقرات اصلا نباید انجام داد؟

انجام برخی از کارها تا بهبود نسبی بیمار پس از انجام عمل جراحی ستون‌فقرات ممنوع است و انجام آن‌ها ممکن است که باعث آسیب جدی به بیمار شود. در ادامه این موارد گفته شده‌اند.

• بلند کردن اجسام بیشتر از سه کیلو گرم برای بیماران ممنوع است و ممکن است ستون‌فقرات آن‌ها را دچار مشکل کند.
  • یکی دیگر از موارد ممنوعه برای بیماران خم شدن رو به پایین یا چرخیدن به طرفین است.
  • سیگار کشیدن از دیگر موارد ممنوعه است و بیماران تا شش‌ماه پس از عمل حق استفاده از سیگار را ندارند.
  • تا دو ماه پس از انجام عمل جراحی بیماران حق فعالیت های ورزشی نیز ندارند و پس از دو ماه نیز تنها با صلاحدید پزشک می‌توانند به فعالیت‌های ورزشی خود ادامه دهند.

نتیجه‌گیری

یکی از روش‌های درمان بیماری‌های ستون‌فقرات انجام عمل جراحی است. در صورتیکه که پزشک نتواند با روش‌های غیر تهاجمی بیمار را درمان کند مجبور به انجام عمل جراحی می‌شود. پس از انجام عمل جراحی بیمار باید مراقبت‌های پس از عمل جراحی را جدی بگیرد تا دچار عوارض پس از عمل نشود. مهم مراقبت‌های بعد از عمل مواردی همچون استفاده به موقع از دارو‌ها، تمیز نگه داشتن زخم، ایستادن و نشستن به روش صحیح و استفاده از کمربند طبی است. دکتر علی آرام جراح و متخصص مغز و ستون فقرات میتواند در درمان بیماری های ستون فقرات به شما کمک کند.

دکتر  علی آرام

[مجموع رای ها: 2 میانگین امتیازها: 3.5]