هر آنچه باید در مورد سکته مغزی بدانید!

هر آنچه باید در مورد سکته مغزی بدانید!

سکته مغزی از جمله بیماری‌هایی است که با شنیدن نام آن ترس و دلهره‌ای عمیق ما را فرا می‌گیرد. این بیماری مربوط به ارگان حیاتی و کنترل کننده قسمت‌های مهم بدن یعنی مغر است و بیماری و عدم کارکرد صحیح آن می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند. با این وجود بهتر است بدانید سکته مغزی مانند بسیاری از بیماری‌ها انواع مختلفی داشته و درجه و شدت هریک با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله به توضیح و بررسی سکته مغزی خفیف یا سکته مغزی خاموش می‌پردازیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این حیطه هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

سکته مغزی خفیف چیست؟

پیش از اینکه در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات سکته مغزی خفیف سخن بگوییم درباره چیستی آن سخن می‌گوییم. در این نوع سکته مغزی، خون رسانی به مغز برای مدت کوتاهی و موقتی قطع می‌شود، به عبارت علمی مغز دچار حمله ایسکمیک گذرا می‌شود. این نوع حمله آسیب جدی به مغز افراد وارد نمی‌کند و حرکات و فعالیت‌های طبیعی بدن را مختل نمی‌کند. در واقع این بیماری یک هشدار جدی برای بیمار است تا متوجه خطرات احتمالی در بدن خود شده و پیشگیری‌های لازم را انجام دهد.

عدم خون رسانی به مغز در این نوع سکته باعث کم شدن اکسیژن بدن می‌شود. نبود اکسیژن کافی در مغز باعث ایجاد مشکلاتی مانند اختلال در تکلم، مشکلات بینایی، ضعف عضلات و بی حسی موقتی برخی از بخش‌های بدن می‌شود. این علایم تا 24 ساعت از بین می‌روند و بیمار به حالت طبیعی خود بازگردند.

دلایل سکته مغزی خفیف

وجود هر بیماری دارای دلایل مختلفی است، این نوع سکته نیز سه دلیل عمده دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • کم شدن جریان خونی در یکی از شریان‌های بزرگ که وظیفه انتقال خون به مغز را دارد، برای مثال کاهش مقدار خون در رگ کاروتید.
  • ایجاد لخته خون در بخش مختلفی از بدن که شکستن و انتقال آن به مغز باعث باعث مسدود شدن موقت عروق خون رسانی به مغز می‎شود.
  • مسدود شدن رگ‌های خونی کوچک در مغز، که باعث می‌شود برای مدت کوتاهی به این بخش اکسیژن رسانی و خون رسانی انجام نشود.

در زمان وقوع سکته مغزی خفیف چه کنیم؟

بسیاری از سکته‌های مغزی واقعی چند روز بعد از یک مورد خفیف به وقوع می‌پیوندند و علائمی مشابه با سکته‌های مغزی خفیف دارند. به دلیل تشابه خصوصیات و ویژگی‌های سکته مغزی واقعی و خفیف بهتر است راه‌های مقابله و پیشگیری آن‌ها را بدانید و این موارد را به درستی مدیریت کنید. بعد از رخ دادن یک سکته مغزی خفیف باید درمان و سبک زندگی بیمار تحت کنترل پزشک متخصص باشد. برای درمان مناسب باید علت اصلی سکته مغزی خفیف مشخص شود، سپس با توجه به آن دارو و درمان مناسب نیز انتخاب شود. درمان فشار خون و کلسترول بالا و همچنین درمان بیماری‌های قلبی ریسک سکته مغزی واقعی را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند از سکته مغزی واقعی جلوگیری کند، داشتن یک زندگی سالم و بدون مصرف مواد مخدر، سیگار، الکل و همچین انجام ورزش‌های منظم است.

خواندن  فلج بلز یا بل چیست؟ علت ، علائم و راه ‌کارهای درمانی آن

علائم سکته مغزی خفیف

شما با دیدن علائمی متوجه می‌شوید که شخص دچار سکته شده است، این علائم با عبارت fast مشخص می‌شود که برگرفته از حروف اول ین علائم است. در ادامه این موارد به طور کامل توضیح داده می‌شود.

  • صورت- face

یکی از بارزترین موارد در هنگام سکته مغزی خفیف تغییر عضلات صورت است. به طوری که عضلات صورت به یک سمت متمایل می‌شوند و در برخی از موارد حتی افتادگی عضلات در یک سمت از بدن دیده می‌شود. در این مواقع حتی فرد توانایی خندیدن را نیز از دست می‌دهد.

  • دست ها – arms

در موارد ابتلا به سکته نوع خفیف، بیمار دچار بی حسی در بخشی از عضلات بدن مانند دست‌ها می‌شود و حتی توانایی بالا بردن دست‌ها و نگه داشتن آن‌ها در این حالت را نیز از دست می‌دهد. همچنین در برخی از موارد دیده شده است که دستان بیمار بی‌حس و کرخت می‌شوند.

  • سخن گفتن- speak

در برخی از موارد دیده شده است که بیمار مبتلا به سکته مغزی خاموش امکان ادا کلمان به طور صحیح را ندارد. به طوری که حرف‌های او منقطع و درهم می‌شوند و شخص شنونده درک کاملی از سخنان او ندارد. حتی در برخی از موارد دیده شده است افراد مبتلا به این بیماری برای بازه کوتاهی توان تکلم خود را از دست داده‌اند.

  • زمان- time

زمان یکی از مهم‌ترین مباحثی است که بایستی آن را جدید بگیرید، اگر هریک از موارد ذکر شده را در خود یا آشناهایتان دیدید، باید بدون فوت وقت با اورژانس تماس بگیرید تا مراحل درمان و پیشگیری از مشکلات احتمالی هرچه سریع‌تر انجام گیرد.

عواملی که باعث افزایش سکته مغزی خفیف می‌شود!

برخی از عوامل ابتلا به این بیماری را تشدید می‌بخشد که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • مصرف سیگار و مواد مخدر
  • چاقی مفرط و اضافه وزن
  • بیماری فشار خون بالا
  • سطح کلسترول بالای خون
  • مصرف الکل به مقدار زیاد و به صورت دائمی
  • مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی مانند، فیبریلاسیون که باعث ایجاد ضربان نامنظم در قلب می‌شود.
  • مبتلا بودن به انواع دیابت
  • افراد در رده سنی بالای 60 سال
  • افراد ساکن در قاره‌های آسیا، آفریقا و همچنین در نواحی جنوبی و مرکزی قاره آمریکا

سخن پایانی

یکی از بیماری‌های شایع مغزی، سکته مغزی خفیف است که ممکن است آن را در اطرافیان و دوستان خود دیده باشید. این بیماری نوعی زنگ هشدار برای بیمار است تا روند درمان و پیشگیری از سکته واقعی را آغاز کند. در این مقاله با این نوع بیماری آشنا شدید و را‌ه و روش‌های درمان آن را شناختید. شما باید بعد از تشخیص سکته مغزی خفیف، سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید و درمان دارویی را با توجه به نظر پزشک متخصص آغاز کنید. یکی از پزشکان متخصص در این زمینه دکتر علی آرام است که جراح و متخصص مغز و اعصاب است. دکتر آرام پرونده ای موفق در زمینه درمان بیماران مبتلا به سکته خفیف دارد، شما نیز می‌توانید با مراجعه حضوری از تخصص دکتر علی آرام بهره مند شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[مجموع رای ها: میانگین امتیازها: ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ری کپچا و گوگل حفاظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.
error: Alert: Content selection is disabled!!