چگونه لخته خون در مغز از بین می رود؟

لخته خون در مغز

لخته خون در مغز زمانی ایجاد می­شود که یک رگ خونی پاره شده و با خون پر می­شود و باعث انسداد یک سرخرگ می­شود. هنگامی که این اتفاق می­افتد، اکسیژن کافی به مغز نمی­رسد. لخته خون در مغز  می­تواند باعث آسیب به سلول­های مغز و حتی منجر به مرگ شود.

در حالی که برخی از افراد ممکن است یک دوره خفیف از این مشکل را بدون هیچ علامتی تجربه کنند، برخی دیگر ممکن است عوارض جدی­تری از جمله تشنج یا مرگ داشته باشند. اما حتی قبل از وقوع هر یک از این موارد، ممکن است برخی از علائم هشدار دهنده را تجربه کنید که باید مراقب آن­ها باشید.

دو نوع لخته خون وجود دارد، ترومبوز و آمبولی.

انواع لخته ­های خون

  1. ترومبوز تشکیل لخته خونی است که در طی آن یک رگ خونی در بدن آسیب دیده و پر از خون می­شود. این عارضه می­تواند به دلیل تروما یا هر مشکل پزشکی دیگری ایجاد شود. این لخته های خون ساکن هستند.

 

  1. آمبولی زمانی رخ می­دهد که یک شریان توسط یک جسم خارجی مسدود شود. این مشکل زمانی رخ می­دهد که شریان توسط یک لخته خون یا مواد لخته کننده یا حتی بافت مسدود شود. این لخته­های خون معمولا از موقعیت اصلی خود به جای دیگری در مغز حرکت می­کنند.

درمان­های لخته خون در مغز

داروهای ضد انعقاد

این روش درمان لخته شدن خون در مغز شامل تجویز داروهایی است که خون را رقیق کرده و از لخته شدن آن جلوگیری می­کند. این دارو برای افرادی که سابقه لخته شدن خون دارند و همچنین کسانی که سکته مغزی ناشی از لخته خون داشته­اند تجویز می­شود. پزشک ممکن است داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت مانند وارفارین را تجویز کند که از تشکیل لخته­های دیگر جلوگیری کند.

ترومبولیتیک­ها

ترومبولیتیک­ها داروهایی هستند که به سرعت لخته­های خون را حل می­کنند و در موارد اضطراری مانند سکته مغزی تجویز می­شوند. به عنوان مثال هپارین یکی از این داروها است.

ترومبکتومی مکانیکی

ترومبکتومی مکانیکی یک روش جراحی است که برای از بین بردن لخته خون در مغز انجام می­شود. برای استخراج لخته خون از شریان اصلی و خارج کردن آن از مغز می­توان از دستگاهی مجهز به کاتتر هدایت­کننده استفاده کرد.

خواندن  جراحی عروق مغزی و بیماری AVM

جراحی برای برداشتن لخته خون در مغز

پزشک می­تواند برای برداشتن لخته­های خون بیمار، روش جراحی را پیشنهاد کند.

استنت­ها

استنت­ها لوله­های کوچکی هستند که می­توانند در رگ­های خونی مغز قرار داده شوند تا آن را باز نگه دارند. این روش جریان خون مناسب را در مغز فراهم می­کند.

فیلترهای ونا کاوا

فیلترهای ونا کاوا لخته‌های خون را قبل از رسیدن به قلب، مغز یا ریه‌ها می­گیرند. این فیلترهای کوچک را می­توان با استفاده از آندوسکوپ یا کاتتر در محل خود قرار داد.

انواع روش­های جراحی برای برداشتن لخته خون در مغز

به طور کلی، دو نوع جراحی برای برداشتن لخته­های خون در مغز وجود دارد:

  • تخلیه از طریق ایجاد سوراخ: این روش برای از بین بردن لخته خون در نزدیکی مغز استفاده می­شود. این لخته­های خون به عنوان هماتوم ساب دورال یا خون­مردگی داخل مغز شناخته می­شوند، زیرا در زیر سخت شامه، که پوشش محافظ مغز است، تشکیل می­شوند. هماتوم­ها معمولا نیاز به برداشتن دارند زیرا می­توانند بافت مغز را تحت فشار قرار داده و خطر جانی داشته باشند. در موارد خاص، ممکن است یک جراحی باز که به عنوان کرانیوتومی شناخته می­شود، ضروری باشد. اما بسیاری از هماتوم­ها را می­توان با ایجاد سوراخ کوچکی از طریق جمجمه برای مکش خون و کاهش فشار روی مغز انجام داد. این روش شامل ایجاد یک سوراخ کوچک در جمجمه و تخلیه لخته خون از مغز و کاهش فشار مغز است.
  • کرانیوتومی: اگر جراح به فضای بزرگ­تری برای تخلیه لخته نیاز داشته باشد، از روش کرانیوتومی استفاده می­کند. در طی کرانیوتومی، جراح مغز و اعصاب بخشی از جمجمه را برای دسترسی به لخته برمی­دارد. سپس لخته خون تخلیه­ می­شود و بخش بریده شده جمجمه در جای خود محکم می­شود.

علائم لخته خون در مغز متفاوت است. لخته خون در مغز می‌تواند شامل علائم جزئی مانند گفتار نامفهوم تا سکته مغزی کامل باشد که باعث فلج می‌شود. اگر این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود کنید و درمان مناسب لخته خون را دریافت کنید.

 

منابع:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[مجموع رای ها: 6 میانگین امتیازها: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ری کپچا و گوگل حفاظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.
error: Alert: Content selection is disabled!!